Η παρούσα έκδοση αποτελεί τη δημοσίευση της διδακτορικής διατριβής με τίτλο "Δημιουργία και πειραματική εφαρμογή ενός μοντέλου διδασκαλίας της ιστορίας της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση" (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 2002). Το κείμενο της παρούσας έκδοσης σε σχέση με το πρωτότυπο κείμενο της διατριβής, αναθεωρήθηκε ελάχιστα, λ.χ. έγινε αντικατάσταση κάποιων διευθύνσεων ιστοσελίδων, οι οποίες δεν ίσχυαν πια. Επίσης προστέθηκαν στο τέλος του Παραρτήματος Α κάποιοι πίνακες που δίνουν λεπτομερείς πληροφορίες για το περιεχόμενο της κασέτας (ή του CD ακρόασης)και της βιντεοκασέτας (ή του DVD)του υλικού διδασκαλίας, λόγω του ότι το Παράρτημα Β της διατριβής δεν συμπεριλαμβάνεται στην παρούσα έκδοση.
Η έρευνα που διεξήχθη στο πλαίσιο της διατριβής, σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε με βάση την τότε εκπαιδευτική πραγματικότητα (αρχές 2000-αρχές 2002). Ακόμα και σήμερα που βρίσκεται σε ισχύ το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Μουσικής Αγωγής και καθώς αναμένεται η έκδοση των νέων βιβλίων μουσικής της δευτεροβάθμιας, το υλικό διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκε για την έρευνα παραμένει χρήσιμο, διότι μπορεί αρκετά εύκολα να αξιοποιηθεί και σε αυτό το πλαίσιο, εφόσον η διδασκαλία της ιστορίας της μουσικής εμπεριέχεται στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα, ιδωμένη μέσω του διαθεματικού πρίσματος. Επίσης, είναι δυνατόν -στο πλαίσιο του Δ.Ε.Π.Π.Σ. Μουσικής Αγωγής- με ποικίλους τρόπους να αξιοποιηθούν διάφορα στοιχεία του υλικού διδασκαλίας και του μοντέλου που δημιουργήθηκαν κατά την έρευνα, λόγω της ευελιξίας τους, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στη διερεύνηση και ενδεχομένως και στη δημιουργία και άλλων νέων διδακτικών προσεγγίσεων της ιστορίας της μουσικής και συγχρόνως να αποτελέσει το έναυσμα για μελλοντικές σχετικές έρευνες.
Το υλικό διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκε στην έρευνα παρουσιάστηκε σε εισήγησή μου με τίτλο Διδασκαλία της ιστορίας της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην ημερίδα με τίτλο «Διδακτικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», που διοργανώθηκε από την Ομάδα Εργασίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.), στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία στις 24-4-2004.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ανακοινώθηκαν για πρώτη φορά στην αγγλική γλώσσα σε παρουσίαση με τίτλο Development and Experimental Implementation of a Model of Teaching the History of Music in Secondary Education στο 26ο Παγκόσμιο Συνέδριο της International Society for Music Education (ISME), στην Τενερίφη (Ιούλιος 2004) και η εργασία δημοσιεύθηκε στο CDRom των πρακτικών του εν λόγω συνεδρίου. Στη συνέχεια η ίδια αυτή εργασία μεταφρασμένη από τα αγγλικά στα ισπανικά, με τίτλο Desarrollo e implementacion experimental de un modelo para la ensenanza de historia de la musica en la Educacion Secundaria, δημοσιεύθηκε στο ισπανόφωνο επιστημονικό μουσικοπαιδαγωγικό περιοδικό Boletin de Investigacion Εducativo Μusical (τεύχος 34, Απρίλιος 2005, σσ. 5-13). Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιοποιήθηκαν στην ελληνική μουσικοπαιδαγωγική κοινότητα με ομότιτλη με τη διατριβή εργασία, που δημοσιεύθηκε το 2006, στο 3ο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού της Ε.Ε.Μ.Ε., Μουσικοπαιδαγωγικά (σσ. 5-19).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το Παράρτημα Β (το οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται στην παρούσα έκδοση) βρισκόταν σε ειδικό φάκελο που συνόδευε το κυρίως σώμα της εργασίας. Περιλάμβανε σημειώσεις για τον καθηγητή και τον μαθητή, διαφάνειες, κασέτες ή audio CD και βιντεοκασέτα ή DVD. Όποιος ενδιαφέρεται για το υλικό διδασκαλίας (διδακτικό πακέτο)
του Παραρτήματος Β μπορεί να επικοινωνήσει με τον συγγραφέα στη διεύθυνση:
Πολύβιος Ανδρούτσος
Τ.Θ. 533, Πλαγιάρι, Τ.Κ. 57500, Θεσσαλονίκη
Ή στο Email: pandabroad@hotmail.com